ନୂଆଦିଲ୍ଲୀ: ଗତ ସେପ୍ଟେମ୍ବର ୧୫ରୁ ଅକ୍ଟୋବର ୨ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ଚାଲୁଥିବା ସ୍ୱଚ୍ଛତା ହିଁ ସେବା ଅଭିଯାନର ଏକ ଅଂଶ ଭାବରେ, ଭାରତୀୟ ରେଳବାଇ ଅନେକ କାର୍ଯ୍ୟକଳାପ ମାଧ୍ୟମରେ ଏକ ସ୍ୱଚ୍ଛ ରେଳ ବ୍ୟବସ୍ଥା ଦିଗରେ କାର୍ଯ୍ୟ କରୁଛି। ଚଳିତ ବର୍ଷ ଷ୍ଟେସନଗୁଡ଼ିକରେ ସ୍ୱଚ୍ଛତା ଓ ପ୍ଲାଷ୍ଟିକ ବର୍ଜ୍ୟବସ୍ତୁ ହଟାଇବା ଉପରେ ବିଶେଷ ଗୁରୁତ୍ୱ ଦିଆଯାଇଛି। ଏହି ଅଭିଯାନରେ ସ୍ୱଚ୍ଛ ସମ୍ବାଦ (ସ୍ୱଚ୍ଛ ସଂଳାପ), ସ୍ୱଚ୍ଛ ରେଳଗାଡି, ସ୍ୱଚ୍ଛ ଷ୍ଟେସନ, ସ୍ୱଚ୍ଛ ପରିସର, ସ୍ୱଚ୍ଛ ଆହାର ଏବଂ ସ୍ୱଚ୍ଛ ପ୍ରସାଧନ (ସ୍ୱଚ୍ଛ ପାଣ୍ଟ୍ରି) ଆଦି ଅନ୍ତର୍ଭୁକ୍ତ।
ସ୍ବଚ୍ଛତା ହିଁ ସେବା ଅଭିଯାନର ପ୍ରଥମ ୯ ଦିନରେ ସେପ୍ଟେମ୍ବର ୧୫ରୁ ୨୪ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ୧.୫ ଲକ୍ଷରୁ ଅଧିକ ବ୍ୟକ୍ତି ଉତ୍ସାହର ସହ ଅଂଶଗ୍ରହଣ କରି ସମୁଦାୟ ୪,୯୮,୨୬୫ ଘଣ୍ଟା ଏହି ଅଭିଯାନ ପାଇଁ ଉତ୍ସର୍ଗ କରିଥିଲେ। ଯାତ୍ରୀମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ସଚେତନତା ସୃଷ୍ଟି କରିବା ପାଇଁ ରେଳବାଇ ଏକ ବ୍ୟାପକ ଆଭିମୁଖ୍ୟ ଗ୍ରହଣ କରିଛି। ରେଳବାଇର ଅଫିସିଆଲ ୱେବସାଇଟରେ ସ୍ୱଚ୍ଛତା ହି ସେବା ଲୋଗୋ ଏବଂ ବ୍ୟାନର ପ୍ରମୁଖ ଭାବରେ ପ୍ରଦର୍ଶିତ ହୋଇଛି। ଏହି ଅଭିଯାନ ସମ୍ପର୍କରେ ସଚେତନତା ସୃଷ୍ଟି କରିବା ପାଇଁ ‘ସ୍ୱଚ୍ଛ ରେଳ, ସ୍ୱଚ୍ଛ ଭାରତ’ ସ୍ଲୋଗାନ ଅଧୀନରେ ପ୍ରଭାତ ଫେରିର ଆୟୋଜନ କରାଯାଉଛି।
ରେଳଭବନରୁ ଭିଡିଓ କନଫରେନ୍ସିଂ ଜରିଆରେ ରେଳବାଇ ବୋର୍ଡ ଅଧ୍ୟକ୍ଷ ଓ ସିଇଓ ରେଳ ଅଧିକାରୀଙ୍କୁ ସ୍ୱଚ୍ଛତା ଶପଥ ପାଠ କରାଇବା ପରେ ଏହି ଅଭିଯାନର ଶୁଭାରମ୍ଭ ହୋଇଥିଲା। ଭାରତୀୟ ରେଳବାଇ ମଧ୍ୟ କଳା ଓ ସଂସ୍କୃତିକୁ ପରିବର୍ତ୍ତନର ବାହକ ଭାବେ ବ୍ୟବହାର କରୁଛି। ରେଳ ଷ୍ଟେସନରେ ସ୍ୱେଚ୍ଛାସେବୀ ସଂଗଠନ, ଧାର୍ମିକ ଅନୁଷ୍ଠାନ ଏବଂ ସ୍କୁଲ ପିଲାଙ୍କ ସହଯୋଗରେ ଗଳିକନ୍ଦିରେ ନାଟକ, ପଥପ୍ରାନ୍ତ ନାଟକ ଆୟୋଜନ କରାଯାଉଛି। କେବଳ ସେତିକି ନୁହେଁ, ‘ହର ପତ୍ରୀ ସାଫ୍ ସୂତ୍ରୀ’ ବ୍ୟାନରରେ ରେଳ ଧାରଣାକୁ କଡ଼ାକଡ଼ି ସଫେଇ କରାଯାଉଛି। ରେଳ କଲୋନି ସମେତ ଆବାସିକ ପରିସର, ପ୍ରତୀକ୍ଷା ଗୃହ, ବିଶ୍ରାମ ଗୃହ, ଛାତ୍ରାବାସ, କ୍ୟାଣ୍ଟିନ୍ ଏବଂ ଷ୍ଟେସନ ପରିସର ଓ ଏହାର ଆଖପାଖରେ ଥିବା ଖାଦ୍ୟ ଷ୍ଟଲ୍ ମଧ୍ୟ ସ୍ୱଚ୍ଛତା ଅଭିଯାନର ଅଂଶ ବିଶେଷ।